ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ


 
Ανάλυση του τρόπου χρήσης του Pixton for schools και της δυνητικής συνεισφοράς της τεχνολογίας στη μάθηση.

Οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνολογία αυτή στη μαθησιακή πράξη είναι ποικίλοι ανάλογα με το αντικείμενο και τους μανθάνοντες. Η ίδια η πλατφόρμα παρέχει πληροφορίες, ιδέες και παραδείγματα για τις δυνατότητες της πλατφόρμας στη  διδασκαλία συγκεκριμένων θεμάτων . Το υλικό παρέχεται κυρίως στην Αγγλική γλώσσα και εύκολα μπορεί να ενσωματωθεί στη διδασκαλία της Αγγλικής ως δεύτερης γλώσσας. Τα παραδείγματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέσω της ανάθεσης εργασίας στους μαθητές.

Μετάβαση στις συλλογές του Pixton



Ειδικότερα στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας  με την αντιμετώπιση του κόμιξ ως κειμενικό είδος (μέσα από τα κείμενα των παιδιών ή με έτοιμες εργασίες με ανάθεση στους μαθητές ως εργασία)  μπορεί να δοθεί έμφαση στον ευθύ και πλάγιο λόγο,


στους τοπικούς και χρονικούς προσδιορισμούς,

 

στα σημεία στίξης (!, ;)


και σε άλλα χαρακτηριστικά που προκύπτουν από το κειμενικό είδος.
 

Τα εργαλεία για δημιουργία κόμιξ υποστηρίζεται (Kovalik & Williams, 2011) πως μπορούν να αξιοποιηθούν ως εκπαιδευτικά εργαλεία για οργάνωση. Είναι ένας νέος τρόπος κινητοποίησης των μανθανόντων που ενσωματώνει τον γραμματισμό της εικόνας μέσα από τη δημιουργικότητα και την πρωτοτυπία.
Κόμιξ για οργάνωση, από Kovalik &Williams (2011).


Επίσης μπορεί να δοθεί έμφαση στη δημιουργία μιας αφήγησης. Ως προς τα τέσσερα στάδια ανάπτυξης της συγγραφικής δεξιότητας, οργάνωση , συγγραφή, αναθεώρηση και   ανατροφοδότηση (Gersten και Baker, 2001) :

1.      Το Pixton προσφέρει τη δυνατότητα μέσω της ανάθεσης εργασιών ή του team comic  ο εκπαιδευτικός να βοηθήσει στην οργάνωση ή να παρέχει κάποιο προσχέδιο συμπλήρωσης του κόμικ.

2.      Η αναθεώρηση όπως και σε πολλά άλλα ψηφιακά προγράμματα είναι πιο εύκολη παρά στο χαρτί (αφού μπορεί να αλλάξει τη σειρά των εικόνων, να προσθέσει κάτι στο μέσο, να αντιγράψει και να διαγράψει).

3.      Η ανατροφοδότηση μπορεί να παρέχεται με μηνύματα από τον εκπαιδευτικό, με σχόλια από τον εκπαιδευτικό και τους συμμαθητές, με αξιολόγηση αλλά και από το ίδιο το πρόγραμμα μέσω του ορθογράφου (στα αγγλικά).

Η ανάγνωση των κειμένων των μαθητών έχει στόχο για τον μαθητή, την "αλληλοδιόρθωση" και την επικοινωνία. Από την διαδικασία του σχολιασμού έχει την ευκαιρία να συγκρίνει το έργο του με των συμμαθητών του και να έχει καλύτερη  εικόνα των δυνατοτήτων του και των προσδοκιών της δοκιμασίας.

Επίσης μπορεί να αποσκοπεί άμεσα στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένου αφού μπορεί να είναι μια αφήγηση με ανακατωμένες τις εικόνες που να πρέπει να διαμορφωθούν στη σωστή σειρά ή να πρέπει να δημιουργήσουν το τέλος. Μια άλλη δυνατότητα του pixton που μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της αναγνωστικής ευχέρειας είναι η ηχογράφηση των κειμένων-συννέφων και η αποθήκευσή τους σε κάθε εικόνα. Έτσι ο μανθάνοντας έχει ανατροφοδότηση του πως διαβάζει ακούγοντας ξανά τον εαυτό του και επαναλαμβάνει την ηχογράφηση αν δεν τον ικανοποιεί. Οι δημιουργίες των εκπαιδευτικών και των μανθανόντων είναι μια συλλογή από e-books που είναι εύκολα προσβάσιμα αλλά και "εύκολα " να διαβαστούν (με κίνηση, εικόνες και ήχους). 

Ο κάθε στόχος εμπεριέχει  τη δημιουργικότητα, την αυτοέκφραση και την ενεργή αλληλεπίδραση με το αντικείμενο! Το Pixton προάγει τη δημιουργική σκέψη. Ο Resnick (2007) αναφέρεται στη σπειροειδή διαδικασία της δημιουργικής σκέψης. Οι μανθάνοντες φαντάζονται τι θέλουν να φτιάξουν, δημιουργούν ένα project, παίζουν, μοιράζονται τις ιδέες και τις δημιουργίες τους με άλλους, αναστοχάζονται τις εμπειρίες τους και οδηγούνται έτσι στο να φανταστούν νέες ιδέες και νέα projects. Μέσα από την επανάληψη της διαδικασίας μαθαίνουν να αναπτύσσουν τις δικές τους ιδέες, να τις δοκιμάζουν, να δοκιμάζουν τα όρια τους και εναλλακτικές εκδοχές, να παίρνουν ανατροφοδότηση από τους άλλους και να δημιουργούν νέες ιδέες βασιζόμενοι στις εμπειρίες τους.

Η σπειροειδής διαδικασία της δημιουργικής σκέψης του Resnick (2007).
Iδιωτικά σχολεία χρησιμοποιούν το Pixton στο μάθημα της γλώσσας (Research in action  in the independent sector, 2012) στοχεύοντας στη δημιουργικότητα. Οι μαθητές "δημιουργούν "  εξασκώντας ανώτερου επιπέδου δεξιότητες. Οι Τσακαρέστου και Παπαδημητρίου (2011) επισημαίνουν την αναγκαιότητα να δοθούν πρακτικές εφαρμογές και προγράμματα σε όλα τα επίπεδα για δημιουργική  εκπαίδευση. Το  Pixton  ανταποκρίνεται σε αυτή την πρόκληση αφού στηρίζει τη δημιουργικότητα και δίνει τη δυνατότητα σε κάθε ηλικία να "παράγει" ένα έργο στηρίζοντας τις ικανότητές του.

Ακόμη και με την απουσία συντονιστή και χωρίς ανάθεση εργασίας, οι χρήστες  μπορούν να πειραματιστούν με τα εργαλεία και να φτιάξουν τις δικές τους αφηγήσεις, να πάρουν ανατροφοδότηση  και αξιολόγηση από την εικονική τάξη τους και να σχολιάσουν άλλους. 

Ανάλογα με την ηλικία των χρηστών και τις δυνατότητές τους οι δραστηριότητες μπορούν να τροποποιηθούν. Ακόμη και πολύ μικρά παιδιά μπορούν να εμπλακούν στη δημιουργία ενός κόμικ (κόμικ χωρίς λόγια) με την κατάλληλη υποστήριξη. Η Parry (2012) αναφέρει πως παιδιά από τεσσάρων ετών μπορούν να μάθουν να δημιουργούν αλληλουχίες κινουμένων σχεδίων για να αφηγηθούν ιστορίες. Ένας μικρός χρήστης μπορεί να  φτιάχνει ένα κόμιξ χωρίς λόγια ή  να πάρει ένα έτοιμο κόμικ που του ανατέθηκε και να ηχογραφήσει την ιστορία που πιθανό να παρουσιάζει η αλληλουχία εικόνων. Μια διαδικασία που βοηθάει στη λογική σκέψη και στην ανάπτυξη και δόμηση του λόγου.