Περιγραφή της πλατφόρμας

Περιγραφή της πλατφόρμας του Pixton και συζήτηση των προβλημάτων που δύναται να επιλύσει.

 
Ο Resnick (2007) θεωρεί τη σύγχρονη  πραγματικότητα ως μια "δημιουργική κοινωνία" αφού είναι συνεχώς μεταβαλλόμενη και οι άνθρωποι πρέπει να βρίσκουν δημιουργικές λύσεις σε απροσδόκητα προβλήματα έτσι που επανακαθορίζει τις εκπαιδευτικές προτεραιότητες. Υποστηρίζει πως οι μαθητές πρέπει να μάθουν να σκέφτονται δημιουργικά, να οργανώνουν συστηματικά, να αναλύουν κριτικά, να εργάζονται συνεργατικά, να επικοινωνούν με σαφήνεια, να σχεδιάζουν και να μαθαίνουν συνεχώς. Επισημαίνει επίσης πως οι περισσότερες χρήσεις στα σχολεία (το 2007) δεν υποστηρίζουν αυτές τις δεξιότητες, του 21ου αιώνα και σε πολλές περιπτώσεις οι νέες τεχνολογίες απλά ενισχύουν παλιούς τρόπους διδασκαλίας και μάθησης.

Το Pixton εστιάζει στη δημιουργικότητα, στη σύνθεση και παρουσίαση ιδεών,  δίνει πολλά εργαλεία και επιτρέπει την σταδιακή "ανακάλυψη" των δυνατοτήτων του, επίσης παρέχει δυνατότητες συνεργατικής μάθησης. Μέσα από την πλατφόρμα οι εκπαιδευτικοί στόχοι που μπορούν να τεθούν ενέχουν δημιουργικότητα και αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα  μιας web 2.0 τεχνολογίας.

Το web 2.0 όπως αναφέρουν οι Τσακαρέστου και Παπαδημητρίου (2011) ως μέσο συμμετοχής και κοινωνικής διαδραστικότητας,  προάγει την επικοινωνία, την ανταλλαγή ιδεών, γνώσεων και πληροφοριών, τη συνεργασία (σύγχρονη και ασύγχρονη) ανάμεσα στους χρήστες.

Το Pixton ως μια wed2.0 εφαρμογή για σχολεία παρέχει  ένα συνεργατικό περιβάλλον μάθησης και δημιουργικότητας, μια ελεγχόμενη και υποβοηθούμενη πρόσβαση σε διαδικτυακές εφαρμογές. Είναι μια πλατφόρμα που δύναται να προάγει τη συνεργατική μάθηση,  τη δημιουργία κόμιξ και τη διαδικτυακή συνεργασία/επικοινωνία μέσα σε μια μαθητική κοινότητα ομηλίκων.

Στην ιστοσελίδα του το Pixton for Schools (2013) αναφέρει πως είναι μια ιδιωτική εικονική τάξη με την οποία μπορείς να βελτιώσεις τις αναγνωστικές σου δεξιότητες, τις δεξιότητες στο γραπτό λόγο, τη δημιουργική σκέψη, την αφήγηση ιστοριών και τη συνεργασία μέσω της δημιουργίας κόμιξ. Συμπληρώνεις  εργασίες με το να δημιουργείς, να δημοσιεύεις, να μοιράζεσαι και να μετατρέπεις ιδέες και ιστορίες. Με τον Επεξεργαστή Pixton δημιουργείς κόμιξ κάνοντας κλικ και σύροντας, χωρίς να απαιτούνται σχεδιαστικές ικανότητες.  Μπορείς να σχεδιάσεις και να μετατρέψεις τους ήρωες, να εισάγεις αντικείμενα και σκηνικό, συννεφάκια διαλόγων, να φτιάξεις σκηνές και ιστορίες.

Το ότι η πρόσβαση στη σχολική έκδοση δεν είναι δωρεάν είναι ένας σημαντικός αποτρεπτικός παράγοντας των εκπαιδευτικών των δημόσιων σχολίων να μην το χρησιμοποιούν και να αξιοποιούν άλλες εφαρμογές που δεν απαιτούν εγγραφή ή συνδρομή.

To Pixton (2013) όπως αναφέρει, βραβεύτηκε με Official Honoree στα  2011 Webby Awards,  βραβεύτηκε στην κατηγορία  Best Website in Technology από τον  σύνδεσμο Association of Educational Publishers και αναγνωρίστηκε ως Leader in Educational Technology Innovation.  

Πολλά λογισμικά βραβεύτηκαν και χρησιμοποιήθηκαν στην εκπαίδευση.  Η ιδιαιτερότητα του pixton (2013) και ειδικότερα η έκδοση για σχολεία Pixton for schools (2013) προσφέρει επιπρόσθετα στους χρήστες του  μια διαδικτυακή  πλατφόρμα αλληλεπίδρασης.

      Αναθέτει εργασίες σε συγκεκριμένους  χρήστες.

      Παρέχει ίσως τις περισσότερες σχεδιαστικές δυνατότητες για δημιουργία κόμιξ και προφίλ.

      κάνει upload εικόνες στο κόμιξ.

      Υποστηρίζει την ασύγχρονη και σύγχρονη διαδικτυακή συνεργατική μάθηση μέσω των συνεργατικών κόμιξ.

      Έχει δυνατότητα ηχογράφησης φωνής.

      Οι μαθητές δημιουργούν μοιράζονται τις εργασίες τους, σχολιάζουν και αξιολογούν,

       προσφέρει ένα ελεγχόμενο ασφαλή και ιδιωτικό περιβάλλον για την ομάδα.

      Παρουσιάζει ομαδοποιημένα τα έργα των μαθητών μιας τάξης/ σχολείου αλλά και τον κάθε χρήστη ξεχωριστά.

       Δίνει τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης των χρηστών διαδικτυακά.

      Παρέχει  εξειδικευμένη  χρήση για σχολεία με παραδείγματα για χρήση.

      Παρέχει εργαλεία αξιολόγησης .

      Προσφέρει πολλές δυνατότητες στο διαχειριστή της ομάδας.


Ο ρόλος του εκπαιδευτικού/διαχειριστή μπορεί να  είναι υποστηρικτικός και εποπτικός αλλά και πιο καθοδηγητικός με την ανάθεση εργασιών για κατασκευή κόμιξ ή με αποστολή ανολοκλήρωτων κόμιξ για συμπλήρωση/διόρθωση κτλ. Προσφέρονται με πολύ εύχρηστο τρόπο δυνατότητες και πληροφορίες στον διαχειριστή/εκπαιδευτικό με τρόπο που η τεχνολογία να υποστηρίζει τον εκπαιδευτικό να σχεδιάσει μια συστηματοποιημένη μαθησιακή εμπειρία.

Δυνατότητες που παρέχονται μόνο στον εκπαιδευτικό μέσω του ρόλου του administrator:

·         Έλεγχος καθ' όλη τη διάρκεια της πορείας δημιουργίας.

·         Βλέπει το chat της συνεργασίας (πρέπει να ενημερωθούν οι χρήστες).

·         Ανατροφοδότηση με προσωπικά μηνύματα και σχόλια σε κόμιξ.

 

·         Έλεγχος και δυνατότητα διαγραφής σχολίων, έγκριση πριν από ανάρτηση σχολίων και κόμιξ,            επιστροφή ανολοκλήρωτης εργασίας.

·         Συλλογικά σύγχρονα δεδομένα που εξάγονται σε excell sheet. Παρέχει τη δυνατότητα για           ανάλυση δεδομένων: Την παρούσα στιγμή, αν ολοκλήρωσαν μια εργασία, σε ποια φάση           βρίσκονται, πόσα σχόλια δέχτηκαν κτλ.

·         Αν συνδέθηκαν και πριν πόση ώρα συνδέθηκαν.
 

Οι Τσακαρέστου και Παπαδημητρίου (2011) σχετικά με το wed2.0 αναφέρονται σε νέο εκπαιδευτικό παράδειγμα με αξίες τη συνεργασία, το διάλογο, τη συμμετοχή, το μοίρασμα και την ανοικτότητα. Δίδεται έμφαση σε αυτό που δημιουργεί ο χρήστης, με το Pixton μπορεί να μοιραστεί τη δημιουργία του στη σχολική πλατφόρμα (for school)  ή στο pixton for fun. Επίσης μπορεί να ξεφύγει και από τη συγκεκριμένη πλατφόρμα δίδοντας τη δυνατότητα να γίνει η δημιουργία του embed σε μια ιστοσελίδα,  εικόνα ή pdf.

Πολλά λογισμικά παρόμοιου τύπου δημιουργούν διαδικτυακές κοινότητες δημοσίευσης έργων των χρηστών όπως το pixton for fun ωστόσο το περιβάλλον αλληλεπίδρασης του pixton for schools παρέχει μια πολλή διαφορετική εμπειρία. Την αλληλεπίδραση με φίλους, με ομάδα συμμαθητών  σε διαδικτυακό περιβάλλον που προσομοιάζει με τα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα, όπου  ο κάθε χρήστης έχει το προφίλ του και τη "σελίδα" του με τις ομαδικές και ατομικές εργασίες του, την  ικανότητα για ελεύθερη πλοήγηση και σχολιασμό στις άλλες σελίδες. Πρόσθετα δύναται να δώσει λύση σε μικρούς μαθητές που δεν έχουν open ID με το να  έχουν πρόσβαση σε ένα ασφαλές αλληλεπιδραστικό περιβάλλον.


Επιτυγχάνεται η ένταξη της παιδικής  και νεανικής  κουλτούρας στην εκπαίδευση. Τα κόμιξ (οι ήρωες στα κόμιξ, στα κινούμενα σχέδια και στον κινηματογράφο) αποτελούν ένα δημοφιλές κειμενικό είδος και  υποστηρίζεται (Vassilikopoulou, Retalis, Nezi, & Boloudakis, 2011) πως πρέπει να υπάρχει αρμονία μεταξύ του παιδικού τρόπου ζωής και της σχολικής ζωής. Ο ι Τσακαρέστου και Παπαδημητρίου (2011) αναφέρονται στην "κουλτούρα του remix και re-use". To Pixton  δίδει τη δυνατότητα αν το επιθυμεί ο δημιουργός, τα κόμιξ που δημοσιοποιούνται στην πλατφόρμα να γίνουν remix. Ταυτόχρονα έχει τη δυνατότητα να κάνει upload εικόνες κάνοντας τη σύνθεση πιο προσωπική.

To pixton for schools αποτελεί  μια ελεγχόμενη πλατφόρμα για να δημιουργήσεις και να μοιραστείς κόμιξ με μια ομάδα. Υπάρχει η δυνατότητα για μετάβαση σε ένα περιβάλλον ανοικτής πρόσβασης, οι χρήστες μπορούν να χρησιμοποιήσουν και το pixton for fun. Οι "σχολικές" εργασίες τους δεν παρουσιάζονται στην ανοικτή πλατφόρμα και έχουν λιγότερα εργαλεία (με τη δωρεάν πρόσβαση). Πολλές εφαρμογές δημιουργίας κόμιξ δημιουργούν και αντίστοιχες ηλεκτρονικές κοινότητες, όπως το Galery του comicstripcreator (2011). Κάποιες πλατφόρμες ομοιάζουν με τον ανοικτό χώρο του Pixton for fun, η δυναμικότητα όμως του Pixton for schools μιας ιδιωτικής πλατφόρμας με μικρό αριθμό συμμετεχόντων που σχολιάζουν και γνωρίζονται από πριν είναι πολύ μεγαλύτερη από το απλά να δημοσιεύσεις μια δημιουργία στο διαδίκτυο.

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας για συνεργατική μάθηση είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα στην προαγωγή της μάθησης. To Pixton παρέχει τη δυνατότητα σε ένα δημιουργώ να στείλει πρόσκληση σε κάποιο άλλο χρήστη για να φτιάξουν μαζί ένα κόμιξ, σύγχρονα ή ασύγχρονα. Οι Τσακαρέστου και Παπαδημητρίου (2011) αναφέρουν πως λειτουργώντας μέσα σε ομάδες, τα μέλη μπορούν να ξεπεράσουν τα ατομικά τους όρια και να αναπτύξουν συλλογικές μορφές σκέψης και δράσης, προάγοντας σημαντικά τη μαθησιακή διαδικασία λόγω της εμφάνισης έκτακτων και ειδικών μηχανισμών που δεν εμφανίζονται στην εξατομικευμένη μάθηση.  Σχετικά με τη συνεργατική δημιουργία η Parry (2012) αναφέρει πως σε ένα χώρο που τα παιδιά μπορούν να παίξουν με τις ιδέες τους, παρά να υιοθετήσουν μια ιδέα και να την αναπτύξουν, επηρεάζεται η φύση των κειμένων, κάνοντας τη διαδικασία παιγνιώδη   και ανοικτή (open-ended).

Χρήση της πλατφόρμας με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες.


Έχει υποστηριχθεί ( Peppler, Warschauer  2011)  η εκπαιδευτική αξία των περιβαλλόντων "μετά το σχολείο" για τους μανθάνοντες με κίνδυνο αποκλεισμού όπως και ο ρόλος των ψηφιακών μέσων για προώθηση νέων μαθησιακών ευκαιριών. 

Το Pixton προσφέρει μια ασφαλή και ενδιαφέρουσα απογευματινή ενασχόληση για παιδιά Δημοτικού που θα θέλαμε να διερευνήσουν  εναλλακτικούς  τρόπους  παρουσίασης των ιδεών τους και περεταίρω  ενασχόλησης με την  επικοινωνία μέσω γραπτού λόγου. 
Πέρα από τα κίνητρα που ενέχει η ίδια η διαδικασία προσφέρει διευκολύνσεις για παιδιά με δυσκολίες στο γραπτό λόγο. Οι πλούσιες  εικονικές αναπαραστάσεις στηρίζουν τους φτωχούς αναγνώστες με το να έχουν αναγνωστικές προσδοκίες, οι οποίες συμβάλλουν στο αναγνωστικό επίτευγμα. Τα σύντομα  κείμενα που χαρακτηρίζουν το κειμενικό είδος διευκολύνουν την κατανόηση του κειμένου.  Επίσης παρέχεται  η δυνατότητα  ηχογράφησης των διαλόγων αντί γραφής τους και αντίστοιχα ακρόασης αντί ανάγνωσης.
To makebeliefs comix (2013), ένα πιο απλό εργαλείο δημιουργίας κόμιξ, κάνει ειδική αναφορά για την ειδική εκπαίδευση και ειδικοί εκπαιδευτικοί, λογοθεραπευτές και δάσκαλοι προτείνουν και μοιράζονται τις θετικές εμπειρίες τους με το εργαλείο.
Μετάβαση στη σελίδα.
 

Το pixton for schools ανάμεσα στις διάφορες κατηγορίες  παραδειγμάτων αναφέρεται και στην ειδική εκπαίδευση (με παραδείγματα που περιέχονται και σε άλλες κατηγορίες). 
Μετάβαση στο Pixton






 
 
 
 
Το Pixton είναι ένα δημιουργικό αλλά και υποστηρικτικό εργαλείο μάθησης.  Οι  Peppler & Warschauer  (2011)  μελετώντας το γραμματισμό με μανθάνοντα με μαθησιακές δυσκολίες επισημαίνουν την αναγκαιότητα μελέτης  του ρόλου της δημιουργικής τεχνολογίας αντί αυτού της υποστηρικτικής τεχνολογίας. Εστιάζουν  στη μελέτη της σχέσης της παραγωγής πολυμέσων με την ανάπτυξη του πρώιμου γραμματισμού και την αξιοποίηση της στην ειδική εκπαίδευση. Χρησιμοποιώντας το scratch μία μαθήτρια με γνωστικές αναπηρίες και λίγες αναγνωστικές δεξιότητες και δεξιότητες γραφής κατάφερε να ξεφύγει από το περιθώριο της μαθητικής κοινότητας  και να γίνει μια επιδέξια δημιουργός πολυμέσων. Αναπτύχθηκε σταδιακά η μεταγλωσσική της ενημερότητα, βοηθώντας την να κατανοήσει καλύτερα τη δομή και λειτουργία της γλώσσας όπως και να αποκτήσει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και βελτίωση των δεξιοτήτων ανάγνωσης και γραφής.  Η διδασκαλία με τη δημιουργική τεχνολογία επηρέασε την εικόνα για τον εαυτό της και την ταυτότητα της.